Kansen en bedreigingen voor de voeding volgens Rabobank

Trends:
  • Verduurzaming van de voedselketen:
  • Ketens worden efficiënter. Reststromen worden tot waarde gebracht (terugdringen van verspilling) en verpakkingsmaterialen worden verantwoorder ingezet;
  • Groei van het biologisch marktaandeel;
  • Vleesconsumptie neemt af, de visconsumptie neemt toe;
  • Voedselveiligheid, gezondheid en gemak:
  • Het terugdringen van zout, onverzadigde vetten en suiker. Er ligt een focus op etikettering en traceerbaarheid. Het vertrouwen in de voedselketen rondom voedselveiligheid is laag;
  • Meer groente en fruit en minder vlees;
  • Toepassing van nieuwe technologieën:
  • Schakels in de keten die nauwelijks wat toevoegen worden uit de keten gedrukt. Middels voorwaartse- en achterwaartse integratie wordt dit proces versneld. De traditionele keten evolueert door de opkomst van nieuwe technologie naar het omnichannel aanbieden van producten;
  • Toepassing van nieuwe technologie, oftewel smart industry. De digitalisering van de productiesector neemt wereldwijd steeds grotere vormen aan door toedoen van robotisering, 3D-printing en cloudcomputing. Deze ontwikkelingen raken elk bedrijf in de sector. Lees hier meer over smart industry;
  • Delen in plaats van bezitten: wie wil er nog een machine kopen?
  • Opkomst van online verkopen; het toepassen en verzamelen van data heeft impact op het businessmodel en distributiemodel;
  • Opkomst van regionale gesloten ketens versus globalisering van de voedselketen. De nadruk ligt daarbij scherp op producten met een hoge toegevoegde waarde. Alleen dan zijn de logistieke uitdagingen en risico’s acceptabel. In alle andere gevallen is er een duidelijke tendens naar regionale gesloten ketens. Hierdoor ontstaan interessante nichemarkten.

Kansen en bedreigingen 

De ontwikkelingen en trends in markt leiden tot de volgende kansen en bedreigingen:
  • In opkomende economieën neemt de consumptie toe waar vooral export georiënteerde bedrijven van kunnen profiteren. Dichterbij huis ontstaan interessante regionale nichemarkten waarbij bedrijven onderscheidend zijn in concept, merk, wijze van produceren of plaats van herkomst;
  • Wijziging van consumentengedrag en eetpatroon naar verse, voorverpakte, producten, snacks en convenienceproducten. Gemak staat hierbij centraal, maar wel in de combinatie met een goede kwaliteit van het product en een scherpe pricing;
  • Voedselveiligheid en traceerbaarheid. Door recente voedselschandalen is het vertrouwen van de consument in de foodketen geschaad. Dit leidt enerzijds tot toenemende wet- en regelgeving om te komen tot verantwoorde productieprocessen. Anderzijds eist de consument meer transparantie en kiest sneller voor biologische producten of keurmerken;
  • Koppeling van food met lifestyle en gezondheid. Food = hot en in toenemende mate een onderdeel van iemands levensstijl; je bent wat je eet. De consument vraagt daarom ook steeds vaker naar een uniek en authentiek product waarmee hij zich kan onderscheiden en zijn eigen identiteit verder kan ontwikkelen. Dit vertaalt zich in afnemende klantloyaliteit van mainstream producten. Tegelijkertijd wordt de consument zich steeds bewuster van de impact van voeding op de gezondheid;
  • Gebruik van social media. In het verlengde van de vorige bullet wordt food steeds vaker gebruikt door de consument om zich ook op social media te profileren. Via blogs en vlogs, maar ook via de bekende social-media-kanalen worden producten geprezen of afgekraakt, recepten gedeeld en bedrijven van reviews voorzien. Online platforms nemen zo in toenemende mate een relevante positie in de keten in en proberen de consument te verleiden via hen te kopen, reserveren of bestellen;
  • Consolidatie en schaalvergroting; met name in markten gedomineerd door bulkgoederen en weinig onderscheidend vermogen is schaalvergroting en het daardoor realiseren van nog lagere kostprijs een van de weinige strategische keuzes die nog overblijven. Als tegenreactie is ook de opkomst van kleinschalige, lokale initiatieven zichtbaar gericht op transparantie en duurzaamheid;
  • Focus op prijs; door overcapaciteit in de Noordwest-Europese markt, de dominantie van foodretail en het transparanter worden van de markt blijft er een scherpe focus op prijs. Het is een must dat het businessmodel in alle processen voldoet aan operational excellence;
  • Afhankelijkheid van ontwikkelingen op de grondstoffenmarkt en concentratierisico’s bij leveranciers. Lees bijvoorbeeld onze thema-update over suiker.