Trends 2017: boer gaat naar de klant toe
Kopen bij de boer is terug van weggeweest, maar dan anders. De klant komt niet meer naar de boer, de boer gaat naar de klant.
Het lijkt voorbij met de gezondheidshype. Stond het afgelopen jaar
nog in het teken van gojibessen en havermout, nu lijken mensen terug te
willen naar ‘gewoon lekker eten’. Koolhydraten mogen weer, ook die uit
tarwe. Suiker blijft echter controversieel. De ene partij wil dat de
consumptie mindert om zo verdere toename van overgewicht en diabetes te
voorkomen, de voedselindustrie wil dat juist niet.
Kopen bij de boer, is terug van weggeweest maar wel op een andere
manier dan voorheen. Gingen mensen een paar jaar terug nog naar de boer
toe, nu komt de boer bij de klant. Immers, die klant heeft geen tijd om
voor kaas naar het ene bedrijf en voor aardappelen naar het andere te
gaan. De oplossing? Voedselmarkten. Op deze locaties verenigen boeren
zich om hun waar aan de man te brengen. Een soort voedselpleinen waar
alles te vinden is, van kaas, melk en yoghurt, tot vlees, aardappelen,
bonen en groenten. Voorbeelden zijn er al zoals de markthal in Rotterdam
en Landmarkt. Er zullen meer van dergelijke initiatieven komen.
Deterra is een relatief nieuwe loot aan deze stam en heeft grootse
plannen. Het bedrijf zit momenteel in Den Bosch, Eindhoven, Breda en
Utrecht. De ambitie is om landelijke dekking te krijgen en zelfs de
grens over te gaan. Alles om boer en consument uit dezelfde streek maar
bij elkaar te brengen. Het uitschakelen van de tussenhandel maakt dat de
boer ook nog eens een betere prijs krijgt vergeleken bij de afzet via
reguliere kanalen. Mede-initiatiefnemer Frans Broeders, voorheen onder
meer werkzaam bij Nutreco, Rabobank en Vion, verwacht dat in 2020 20%
van de consumenten online zijn boodschappen zal doen.
Zo’n vaart zal het niet lopen, denkt Laurens Sloot. Hij is hoogleraar
retail marketing aan Rijksuniversiteit Groningen en wetenschappelijk
directeur bij EFMI Business School. “Kleinschalige, lokaal geproduceerde
producten, waarvan mensen het verhaal kennen, hebben inderdaad de wind
mee. Een groeiende groep consumenten is op zoek naar authenticiteit,
tastbaarheid en transparantie. Met EFMI Business School hebben we vorig
jaar een uitgebreide studie gedaan naar de toekomst van online food
shoppen. Onze verwachting is dat het aandeel in 2020 zo rond 4 à 5% zal
liggen. Dat is nu 2%. Het aandeel zal de komende jaren relatief nog hard
groeien, maar 20% is voorlopig een onrealistisch getal.”
Suiker niet populair
Andries Olie, manager voeding en gezondheid bij het Kenniscentrum Suiker in Baarn, beaamt dat suiker nog altijd in het ‘verdomhoekje’ zit maar kan niet inschatten hoe lang dat nog zo blijft. “De consumptie van suikers is volgens de Voedselconsumptiepeiling met zo’n 122 gram per dag al jaren stabiel in Nederland. Intussen heeft wel de helft van alle Nederlanders overgewicht. De oorzaak daarvan kun je niet terugvoeren op één nutriënt. Er zijn meer oorzaken, zoals sociale factoren, gedragsfactoren, voedingsfactoren, gebrek aan beweging en genetica. In de jaren negentig was vet de grote boosdoener, en dan met name verzadigd vet. Momenteel zijn het de koolhydraten en dan met name de suikers.”Minder vlees, meer bonen
Suiker blijft dus ‘hot’, wetenschappers en consumenten blijven er kritisch naar kijken. Andere bewegingen zijn volgens verschillende koks en foodwatchers een nog kritischer houding ten opzichte van vlees. Het gaat in de Westerse wereld definitief de kant op van minder vlees en meer bonen en peulvruchten. Ook koken met kant-en-klare smaakmakers uit zakjes, is aan zijn eind. Mensen willen het weer zelf doen en koken met verse producten, liefst rechtstreeks bij de producent vandaan.
Op voedselpleinen is alles te vinden, van kaas, melk en yoghurt, tot vlees, aardappelen, bonen en groenten’
Online verkoop neemt vlucht
Wat echt een vlucht zal nemen, is de online verkoop van voedsel. Sommige boeren doen het zelf, andere sluiten zich aan bij groepen die regionaal inkopen en vervolgens voor de distributie zorgen. Ook dit is niet nieuw. Willem en Drees doen het al, er is eerlijkbeter.nl, Local2Local en puurdichtbij.nl. Ook de maaltijdboxen van onder meer Hello Fresh zijn hier een voorbeeld van.
Online voedsel kopen, gewoon vanaf de keukentafel thuis, zal de komende jaren flink groeien.
‘Een groeiende groep consumenten is op zoek naar authenticiteit, tastbaarheid en transparantie’
Real food groeit
Een verkenning van ING-bank wijst uit dat
consumenten ‘de beleving’ van hun voedsel terug willen. Dat biedt kansen
aan ondernemers die inspelen op de groeiende vraag naar ‘real food’:
ambachtelijk, natuurlijk, authentiek en vaak lokaal voedsel.