Voedingstrends 2017 voorspelling | Lokaal voedsel is normaal!

Net als echte bloggers ga ik de trends voor 2017 beschrijven. De voedingstrends in Voorhout. Om jullie te laten geloven in mijn voorspellingen, zal ik eerst uitleggen waar mijn expertise op gebaseerd is.

Tis is the taste, To Go

We waren laatst  uitgenodigd bij een klant om nieuwe producten te presenteren. Het moesten innovatieve producten zijn. Duurzaam, gezond, verrassend en voor een klein prijsje. Een heel klein prijsje, want er moet genoeg geld aan de stok blijven hangen voor de vierkoppige jury die op ons zat te wachten. Het was alsof we het podium van ‘The Voice of Holland’ opliepen, maar dan zonder applaus. The Taste To Go.

We kwamen met dozen vol lekkers aan en bouwde langzaam op. De jury draaide niet direct. We waren genoodzaakt meer uit de kast te halen. Op het laatst gooiden we alles uit de doos wat er in zat. De frambozen muffin werd weggespoeld met een spinazie geitenkaas torsade. Van de klassieke tomaten mozzarella door naar de retro uienkruier (kent u deze nog?). Het publiek begon mee te zingen. En ja hoor, een, twee, drie!!! Jury leden draaiden zich om. En tenslotte ook nummer vier. Door naar de volgende ronde. Helaas geen familieleden in de colliese om huilend van geluk in de armen te vallen. Wel een  Martijn Krabbé die ons netjes voorging in de lift richting de uitgang en ons nog wat goedbedoelde adviezen mee gaf.

De populaire meiden uit de klas

De jury leden heb ik tijdens deze sessie goed gadegeslagen. Wat maakt hun nu precies zo vakkundig? Dat heeft niet te maken met hun kennis over voeding of technologie. Het waren geen diëtisten of proceskundigen. Wat deze dames zo sterkt maakt is het feit dat ze zelf de doelgroep van hun eigen bedrijf zijn. Ze zijn geen stoffige wetenschappers of stijve in driedelig grijs geklede accountants. Het zijn niet de nerds en zeker geen meelopers. Het zijn de populaire meiden uit de klas. Als zij hun vingers er bij aflikken, dan is de kans op succes groot. Weer een geheim ontrafelt. Als je een bepaalde doelgroep wilt aanspreken, dan moet je zelf de doelgroep zijn. Het is deze doelgroep die uiteindelijk bepaald wat er in de schappen ligt. Als de doelgroep ‘e-nummer vrij’ wil, moet je niet vragen waarom. Probeer het ook niet uit te leggen. Vooruit e-nummers er uit, maar wel extra suiker er in. Want het moet wel nog steeds 4 dagen in de schappen kunnen blijven liggen.

Wat past in mijn (Heren)straatje

Als producent probeer ik me te verplaatsen in dit type consument. Welk type consument ben ik dan? Bij welke doelgroep hoor ik? Ik denk dat van de speciaalzaken in het dorp met hun verse, onbewerkte producten. Ik realiseer me nu dan ook dat ik op dat gebied dus minstens zo vakkundig ben als de jury leden van The Taste To Go. Deze vakkundigheid zet ik in als voorspeller van food trends 2017. Trends gebaseerd op de artikelen die ik lees. Misschien wat eenzijdig, want ik lees natuurlijk alleen de dingen die in mijn (Heren)straatje passen. Dat voeg ik samen met wat natte vinger werk. En zo kom ik tot de volgende top 5:

This is The taste of Voorhout 2017

1 Liefhebbers van echt voedsel wonen in Voorhout.
Voorhouters wapenen zich tegen de online winkels. Terwijl het aandeel van de speciaalzaken landelijk daalt, neemt het in Voorhout toe. Dat komt doordat Voorhouters opgegroeid zijn met ‘echt’ voedsel. We zijn verpest door onze ouders die ons hebben grootgebracht met al dat lekkers uit de speciaalzaak. Zelf gaan we voor het gemak naar de supermarkt, maar bij onze ouders verwachtten we wel hapjes van ‘Neut’ bij de borrel. Maar de groei komt voornamelijk doordat we nu eenmaal dwarsdrijvers zijn. We gaan massaal naar de speciaalzaak en verbazen ons over wat er tijdens het wachten in de winkel ontstaat. Om alle gesprekken mee te kunnen krijgen, laten we onze smartphones in onze zak glijden. En voor we het goed en wel door hebben, doen we enthousiast mee aan de gesprekken over de dochter van de buurvrouw van tante Annie, je weet wel die met Piet van de slager is getrouwd. Dat is het ultieme ontstressen, waar de mensen uit de stad jaloers op zijn.
2 Bluring, de speciaalzaken flirten met elkaar.
Voor Voorhout geen hippe ‘buurderij’, zoals in de stad. Dat is een plaats waar de boeren samen komen en hun waren aan ons verkopen die we eerder die week online besteld hebben. In plaats daarvan gaan de speciaalzaken aan bluring doen. Bij de slager kunnen we lokaal gebrouwen bier kopen. Bij de groentezaak halen we onze Bollentreekse veld boeketten op. Bij Ons Genoegen, zijn de leuke kussens, servies en tafel decoratie te koop. Bij de speelgoedwinkel kunnen onze kinderen kinderyoga gaan volgen.
3 De goed bedeelde Voorhouter is flexitariër
In Voorhout houden we van vlees. Van echt vlees. Goed vlees. En dat mag best wat kosten. Steeds meer Voorhouters laten de kilo knallers liggen en gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Liever 5 dagen in de week goed vlees, dan 7 dagen waterige kip en uitgedroogde varkenslapjes, waar zoveel marinade op zit, dat je het toch niet meer proeft. Ik voorspel dat 90% van de Voorhouters flexitariër wordt en niet meer alle dagen vlees eet. Misschien omdat het zielig is voor de dieren, maar ook omdat het beter is voor de planeet. En ter preventie van diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Landelijk is 67% al flexitariër. In Voorhout voorspel ik dus 90%. Waarom? Uit onderzoek van het CBS blijkt dat vooral hoger opgeleiden ‘gezond’ eten. Misschien is dit een geld kwestie? In ieder geval ligt het inkomen en opleidingsniveau in Theylingen boven gemiddeld. Ter inspiratie voeg ik het recept van de niet te versmaden Bietenburger toe aan mijn website.

Voedingstrends 2017 voorspelling | Lokaal voedsel is normaal!
4 Voorhouter bidt wel voor (bruine) bonen
2016 was het jaar van de boon. Bruine bonen, witte bonen, linzen, kikkererwten… Afgelopen jaar hebben we aan dat idee kunnen wennen. Sommige hebben misschien al uitgeprobeerd hoe dat eigenlijk werkt met het weken van bonen. In 2017 gaan we het ook echt eten. Er komen meer recepten waarin die droge meelderige dingen zijn verwerkt op een manier die we nog niet kenden. Eind 2017 hebben we minstens één recept in de kast staan, wat we lekker vinden en regelmatig op tafel zetten. Of misschien één product waar het in verwerkt zit waar we gek op zijn. Bijvoorbeeld een bonenbrood van de bakker en een vleesvervangers op basis van peulvruchten bij de slager. Of is dat vloeken in de kerk? Ik ben zelf nog niet verder gekomen dan een veel te droge linzen burger. Dus mocht je leuke recepten hebben, dan zou ik het leuk vinden als je die met me wilt delen.

Voedingstrends 2017 Duurzaam, gezond, verrassend kopen bij de boer
5 Meer groenten en fruit

Eten we nu wel eens een dagje geen groenten, maar een avondje tosti of friet. In 2017 zorgen we er voor dat er altijd iets van groenten bij zit. Bij de lunch gaan we groenten eten. Tomaatje er bij of een blaadje sla er tussen, avocado of komkommer. In 2017 gaan we de norm van het voedingscentrum halen. Nu eten we nog gemiddeld 125 tot 127 g groenten per dag. In 2017 voldoen we aan de richtlijn en eten we 200g groenten per dag. Onderzoek laat zien dat vooral de mensen die al redelijk veel groenten aten, afgelopen jaar meer groenten zijn gaan eten. Ook dit is weer verbonden aan opleidingsniveau. Ik voorspel dat we komend jaar allemaal mee gaan doen in de groentenhype. Dit komt doordat bewerkt voedsel uit de industrie ons steeds meer tegen gaat staan. Dat associëren we met zout, suiker en weinig voedingswaarde. Maar ook doordat de overheid ons in 2017 gaat stimuleren om meer groenten te eten. De overheid zal duurzame gezonde innovaties vanuit de producent stimuleren.

bron: https://tomaatvoorhout.com/2016/12/15/voedingstrends-in-voorhout-voor-2017/